FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/12/2009

Hemgångskontroll

Vad gäller vid sk hemgångskontroll? Får den utföras på gatan utanför personalutgången,dvs allmän plats? Måste jag uppge mitt namn? Måste jag visa vad jag har i väskor mm?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Reglerna kring hemgångskontroll finns reglerat i Rikspolisstyrelsens föreskrifter 3 kap 3 §. Det enda som står där är att det är en uniformerad väktare som skall genomföra hemgångskontrollen och att det inte skall betraktas som en butikskontroll. I övrigt finns inte särskilt mycket reglerat kring frågan. Viktigt att komma ihåg är att det bygger på samtycke, väktaren har således ingen rätt att tvinga dig till att öppna din väska. Om du tycker att kontrollen inte genomförs till din belåtenhet, prata med din arbetsgivare eller det vaktbolag som utför kontrollen. Genom det kan kontrollen kanske genomföras på ett lite annat sätt så att ni i personalen känner er mer bekväma med proceduren.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare