Muntligt löfte att köpa lägenhet

Hej! Jag har var varit i kontakt med en mäklare ang. köp av en bostadsrätt. Mäklaren har upprättat ett köpekontrakt och ett möte är inbokat där kontraktet ska skrivas under. Jag har alltså inte skrivit under några kontrakt ännu. Mina förutsättningar privat har förändrats vilket gör att jag inte längre vill köpa bostadsrätten. Nu hävdar mäklaren muntligt avtal. Kan han göra det?

Lawline svarar

Hej,

För att ett köpekontrakt på en lägenhet skall vara giltigt krävs att det är skriftligt, 6 kap 4 § Bostadsrättslagen (1991:614). Ett muntligt löfte om att köpa en lägenhet är alltså inte bindande. Mäklaren kan inte tvinga dig att skriva på köpekontraktet och således tvinga dig att löpa lägenheten.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare