Straff för skadegörelse

Jag och en kompis var lite smått påverkade en kväll och så hoppade vi sönder två bilar. Finns vittnen så vi räknar med att bli dömda. Vi bucklade in taket på båda bilarna även motorhuven. Bilarna var en gammal Saab och en Golf inget vidare skick på de bilarna.

Aldrig tidigare dömda, vad kan påföljderna bli?

Lawline svarar

Hej

Händelsen du beskriver klassificeras som skadegörelse. Straffskalan för skadegörelse är böter eller fängelse upp till ett år. Anses skadegörelsen som ringa är straffskalan böter. Man brukar dra gränsen för ringa vid om man förstör egendom till ett värde av upp till 1000 kr. Någon grov skadegörelse handlar det inte om. 12 kap 1-2 §§ Brottsbalken.
Det är svårt att säga exakt vilket straff ni kommer få om ni döms, men för den strängare bedömningen(fängelse) är sådant som om skadegörelsen skett systematiskt, varit organiserad eller planerad eller utförts på ett hänsynslöst sätt. Någonting sådant verkar det heller inte varit fråga om här.
Jag vet ingenting om eran ålder, men kan ändå tillägga att är man under 21 år gammal när brottet begicks så får man endast döma till fängelse om det finns särskilda skäl för det. (30 kap 5§ Brottsbalken)
Något mer exakt svar än så kan jag tyvärr inte ge på vilket straff ni har att vänta, man gör en bedömning av omständigheterna i varje enskilt fall.
Ni kan även drabbas av skadeståndsansvar för värdet på den skada ni gjort på bilarna. Det kan ni läsa om i skadeståndslagen 2 kap 1§.
Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700
Skadeståndslagen hittar du https://lagen.nu/1972:207

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare