Ofredande och förolämpning

Om man ber en person att sluta ringa och denna fortsätter dagligen 10 ggr / dag att ringa. Kan jag då polisanmäla?? Personen öser oxå ur sig elakheter o lögner, är det då förtal??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att upprepade gånger ringa och trakassera en person kan utgöra ofredande, enligt BrB 4:7, se https://lagen.nu/1962:700#K4

Lagrummet stadgar att
” Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.”

Ofredande kan bestå i att ex. knuffa eller slita i någons kläder, telefonterrorisera någon eller spotta på någon. För att ”hänsynslöst beteende” ska anses föreligga krävs, enligt kommentaren till brottsbalken, att fridskränkningen varit kännbar. Som exempel anges i kommentaren att upprepade gånger ringa och störa någons nattfrid samt att ihärdigt komma med oönskad uppvaktning av en kvinna.

I t.ex. RH 1997:114 dömdes den tilltalade för ofredande efter att ha skickat anonyma försändelser till en skolchef med nedsättande och kränkande innehåll.

För att kunna dömas för brottet krävs att den tilltalade haft uppsåt, och det är upp till domstolen att pröva denna fråga samt om handlandet är av sådan art att det faller inom ramen för ofredande. Då du uttryckligen uppmanat personen att sluta ringa dig utan att det haft någon effekt, talar detta för att ofredande föreligger, men det är som sagt upp till domstolen att slutligt avgöra detta.

Observera att åklagare åtalar för ofredande, som inte har förövats på allmän plats, endast om målsäganden (d.v.s. offret) anger brottet eller om åtal anses påkallat ur allmän synpunkt, se BrB 4:11.

Då det gäller de elakheter som personen riktar mot dig, rör det sig snarare om förolämpning än förtal, se BrB 5:1 jämfört med 5:3, se https://lagen.nu/1962:700#K5

Skillnaden mellan brotten är att vid förtal riktar gärningsmannens uttalanden om offret till en tredje person, ex. vid ryktesspridning. Om de kränkande tillmälena uttalas direkt mot den som avses, d.v.s. offret, rör det sig istället om förolämpning. Även här får domstolen i en ev. rättegång göra en bedömning av om erforderligt uppsåt föreligger samt om handlandet har en sådan karaktär att det faller inom lagrummets tillämpningsområde.

Förolämpning utgör ett s.k. målsägandebrott. Detta innebär att det enbart är målsäganden som kan väcka åtal för brottet, se BrB 5:5.

Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänlig hälsning

Caroline NilssonRådgivare