FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev20/12/2009

Invändningsrätt vid överlåtelse av enkelt skuldebrev

Hej

Jag har köpt en stereo av en vän och eftersom jag inte hade pengar vid tillfället så gick vi med på att skriva ett skuldebrev där vi nämnde namn och att jag just till honom betala 1000 kr i månaden under 5 månader, och att jag även inom en månad kunna lämna tillbaka stereon om den inte fungerade som den skulle. Min kompis har sålt vidare skuldebrevet till ett företag för att han behövde pengarna, och det är fel på stereon vilket jag märkte redan efter 1 vecka. Nu säger han att han inte har ansvar för stereon längre, och jag är skyldig pengar till företaget som har skuldebrevet. Vem skall jag vända mig till för att laga eller lämna tillbaka stereon utan att behöva betala även för lagningen?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Det rör sig här om ett enkelt skuldebrev då det är ställt till viss man, 3 kap 26 § skuldebrevslagen (1936:81), se https://lagen.nu/1936:81. När det rör sig om överlåtelse av enkla skuldebrev har den nye borgenären, i detta fall företaget, ej bättre mot dig än din kompis hade, 3 kap 27 §. Detta betyder att du kan göra precis samma invändningar gällande mot företaget som förvärvat skuldebrevet, som du kunde göra mot din kompis.

Du ska alltså vända dig till företaget i fråga.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Jennie SvenssonRådgivare