Ej avläsbar parkeringsbiljett

Hej !

Jag har en fråga om Lag 1984:318 om kontrollavgift vid olovlig parkering, 10 §.

I förarbetena till lagen säger man att ett giltigt parkeringstillstånd borde kunna accepteras om tillståndet gäller för en längre tid och om underlåtenheten att på föreskrivet sätt lägga tillståndet väl synligt inte upprepas allför ofta. Här liksom i övriga fall bör markägaren pröva invändningen och acceptera en godtagbar förklaring. Paragrafen skall också tillämpas av domstol men har placerats långt fram i lagförslaget för att markera att det bör vara markägarens goda omdöme som sållar bort de flesta ursäktliga fallen.

Jag har fått en kontrollavgift eftersom parkeringsvakten inte såg hela biljetten. Jag har bestridit kravet och påtalat att det väsentliga på biljetten gick att läsa. Jag har dessutom hävdat att jag anser att avgiften är uppenbart oskälig. Jag köper kontinuerligt månadsbiljett, vilket jag också kan visa genom kontoutdrag. Securitas personal är ofta i området och kontrollerar parkeringen och min bil har vid alla andra tillfällen varit parkerad med en giltig biljett synlig genom rutan.

Hur ser ni på saken?

Lawline svarar

Hej!

Den situation du beskriver har vållat en del problem i domstolarna. Detta beror på att avskrivningen av kontrollavgiften i ett sådant fall bygger på att det är uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgiften. När ordet uppenbart står med i lagtext innebär det att kraven är mycket högt ställda. Även förarbetena betonar att paragrafen är till för rena undantagsfall som klart avviker från normala ursäkter för felparkering. Trots detta nämns i specialmotiveringen till paragrafen att tillstånd som gäller en längre tid bör kunna uppvisas i efterhand. Domstolarna har i princip behandlat detta som att motiveringen motsäger själva lagtexten och därför inte accepterat specialmotiveringen enligt principen att lagen väger tyngre än motiveringen. I normalfallet måste alltså en kontrollavgift av det slag du beskriver betalas.

När det gäller hur mycket som gick att läsa kan jag förstås inte göra någon bedömning. Hovrätterna har varit förhållandevis strikta och inte accepterat varianter där biljetten endast kan läsas efter påtaglig ansträngning av parkeringsvakten. Om det som inte har kunnat läsas har varit fullständigt obetydligt bör det kunna motivera en avskrivning.

Till slut vill även jag betona markägarens (i praktiken parkeringsbolagets) ansvar att tillämpa reglerna med sunt förnuft. Det kommer bland annat till uttryck genom att nästan alla större bolag accepterar att biljetten inte har kunnat läsas om biljettens unika biljettnummer kan läsas. Bolaget utfärdar i ett sånt fall en kontrollavgift som avskrivs efter att den giltiga biljetten har skickats in. Eventuellt krävs en mindre administrativ avgift i samband med sådan avskrivning.

Den hovrättsdom som utgör grund för första stycket kan läsas https://lagen.nu/dom/rh/1998:78 . Notera särskilt hovrättens avslutning, näst sista stycket.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare