Skadestånd - kränkning

om man blir kallad ryggradslös i ett byggsammanhang där det gäller rätt och fel i fråga om arvodes rätt och muntliga avtal som ej infrias av byggherre. Visst är väl det personlig förolämpning och hur stor chans har man att vinna. Har det nedskrivet per Email. Och hur mycket kan man få som skadestånd.

Lawline svarar

Hej!

Att bli kallad ryggradslös skulle möjligen kunna falla in under förolämpning i 5 kap. 3 § Brottsbalken. Se https://lagen.nu/1962:700 . Det avgörande är om uttalandet syftat till och varit ägnat att kränka din självkänsla. Som med alla brott så blir det en fråga om den subjektiva täckningen av brottet. Den misstänkte måste alltså haft uppsåt att kränka din självkänsla. Detta kan bli svårt att bevisa.

Även om han inte skulle dömas straffrättsligt så finns det en möjlighet att få skadestånd enligt skadeståndslagens regler. I 2 kap 3 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K2P3S1 ) stadgas rätten till skadestånd om någon allvarligt kränker annan genom brott. Trots att kränkningen kräver ett brott i grunden är det inte nödvändigt att skadevållaren dömts för brottet.

Kränkningen ska bedömas objektivt. Detta innebär att det typiskt sett ska kränka en person och det spelar ingen roll hur kränkt den skadelidande känt sig i det särskilda fallet.

I ditt fall är frågan om ”ryggradslös” skulle bedömas som objektivt allvarligt kränkande.
Detta kan jag dock inte med säkerhet svara på.

Vid bedömandet av storleken på skadeståndet finns det i 5 kap 6 § (https://lagen.nu/1972:207#K5P6S1) regler om vad som ska tas hänsyn till. Skadestånd bestäms efter vad som är skäligt med hänsyn till handlingens art och varaktighet. Särskilt beaktas om handlingen
1. haft förnedrande eller skändliga inslag,
2. varit ägnad att framkalla allvarlig rädsla för liv eller hälsa,
3. riktat sig mot någon med särskilda svårigheter att värja sin personliga integritet,
4. inneburit missbruk av ett beroende- eller förtroendeförhållande, eller
5. varit ägnad att väcka allmän uppmärksamhet.

I ditt fall är nog chanserna små att få ut något betydande skadestånd.

Vänligen

Bo OlssonRådgivare