Ryktesspridning som anses vara förtal

Hej

Om ngn säger att jag slår min sambo och att vi skulle tillsammans använda droger är detta förtal eller inte? Detta sprids som skvaller och direkt till mig.

Inget av ovanståend stämmer kan bevisa detta.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Att sprida ett sådant budskap om någon är ett typiskt fall av förtal. Särskilt allvarlig är ryktesspridningen om att du skulle slå din sambo. Förtal är beskrivet i brottsbalkens femte kapitel 1-2 §§ som du kan läsa https://lagen.nu/1962:700#P1 .

Att säga det direkt till dig kan vara straffbart som förolämpning 3 § samma kapitel men jag uppfattar spridningen som den allvarligaste delen av brottet.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare