FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis07/12/2009

Polis olämpliga uppträdande inte tjänstefel

Polis A bötfäller mig då jag cyklar mot en stoppskylt, jag accepterar mitt misstag. Samtidigt börjar en onödig lång diskussion mellan polis B och mig. Han påstår att min elcykel är ett motorfordon, jag nekar hela tiden eftersom han har fel. Då polis A ber om mina personuppgifter för böteslappen blir jag tvyngen att leta efter mitt körkort. Polis B uppmanar mig då att skynda på, då ber jag om polis B\'s namn vilket jag får vänta på. Då polis A är klar ber jag polis B att skriva sitt namn så det blir rätt. Han nekar och säger att det är \"ett vanligt svenskt namn\" (jag är biologisk av utländsk härkomst). Då jag uppmärksammar dem om andra cyklister som heller inte stannar säger polis B att det finns poliser i andra riktningen, och att jag gärna får prova.

Då jag anmäler polismannen för oprofessionellt uppträdande får jag utfallet från en åklagare: Ärende tjänstefel, förundersökning inleds inte. Anmälningsuppgifterna ger inte anledning att anta att brott som hör under allmän åtal har förövats (rättegångsbalken 23:1 första stycket). Jag är nu förvånad, får en polisman verkligen bete sig på detta sättet utan att förundersökning ens inleds, eller är min anmälan ofullständig och skall jag gå vidare med detta, jag vill ju inte att någon annan skall råka ut för samma sak.

Lawline svarar

Hej!
Polis Bs beteende framstår helt klart som oprofessionellt på ett onödigt sätt. Åklagarens uppgift är dock inte att pröva om polisen är oproffesionell utan uppgiften blir att pröva om det uppgivna beteendet utgör ett brott. Som åklagaren skriver är det som skulle kunna vara aktuellt tjänstefel. Trots att upptärdandet är oprofessionellt är det inte troligt att det når upp till ett så allvarligt fel att det är ett brottsligt tjänstefel. Systmet bygger på att även statliga tjänstemän måste kunna göra vissa mindre lyckade ingripanden utan att straffas för brott. Jag kan därför inte se något fel i åklagarens bededömning.

Det betyder inte att du behöver acceptera det bemötande du fick av polisen. Justitieombudsmannen och Justitiekanslern kan uttala kritik eller vidta åtgärder mot olämpligt uppträdande inom myndigheter även om det inte är brottsligt. Fel av den typ som du tar upp behandlas bättre av dessa myndigheter än av åklagaremyndigheten då prövningen blir mer omfattande. Gå gärna in på JK:s och/eller JO:s hemsidor för att se hur du kan göra en anmälan (www.jo.se och www.jk.se).

Mitt svar är inte på något sätt en garanti för att JO eller JK kommer att vidta någon åtgärd om du anmäler. Sannolikt har polisen en annan uppfattning om vad som hände och då är det svårt att fastställa att ett fel har begåtts men anmälan blir ändå en stark markering.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare