Gräns bedrägeri och bedrägligt beteende

Hej? kan jag få fängelse för 800kr bedrägeri på blocket som jag sålde en ipod till men han säger att han inte fick den. jag har inga kvitton på det. snälla tror ni att jag får fängelse. \'är det grovt bedrägeri eller vad är det.

Lawline svarar

Hej!

Brottet bedrägeri består av egentligen tre rekvisit. Dels ska det ha skett ett vilseledande (1) varigenom någon förmåtts till en disposition (2). Dispositionen kan bestå i handling eller underlåtenhet, och den ska innebära förmögenhetsöverföring (3) dvs. vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe den är. Ditt fall uppfyller kriterierna för bedrägeri och jag anser att brottet är fullbordat.

Då måste graderingen av brottet göras. Bedrägeri är ett brott med tre grader. Normalgraden (bedrägeri), ringa (bedrägligt beteende) och grovt (grovt bedrägeri). Bara vid första anblicken förefaller det som att det inte är fråga om grovt bedrägeri. Vi måste titta på gränsen mellan bedrägligt beteende och bedrägeri av normalgraden.

Bedömningen görs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter. Det har sagts att beloppsgränsen torde ligga högre än gränsen mellan stöld och snatteri som Högsta domstolen precis har sagt ska ligga på 1000 kronor. Enligt detta borde ett belopp på 800 kronor falla under brottet bedrägligt beteende. Detta är dock inte helt säkert då 800 kronor tidigare var gränsvärdet mellan bedrägligt beteende och bedrägeri av normalgraden och att inget sådant fall blivit testat efter att Högsta domstolen ändrade gränsen mellan stöld och snatteri.

Oavsett vad det rubriceras som kommer nog fängelse inte på fråga. En man dömdes av tingsrätten för bedrägeri sedan han vilselett Försäkringskassan att felaktigt utbetala 1 380 kronor till honom. I detta fall bestämdes påföljden till villkorlig dom och dagsböter 50 å 169 kronor.

Med vänlig hälsning

Anton StrandbergRådgivare