FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev17/11/2009

Enkla skuldebrev

Hej! Jag har ett fall där de i domskälet hänvisar till att man inte kan göra ett extinktivt förvärv enligt 3kap i skuldebrevslagen. Jag förstår inte varför?

Lawline svarar

Hej,

tack för din fråga!

3 kap. Skuldebrevslagen handlar om enkla skuldebrev. Ett enkelt skuldebrev är ett skuldebrev som är ställt till en viss person. Då man gör ett förvärv av ett enkelt skuldebrev kan man aldrig få bättre rätt än den tidigare ägaren hade. Detta framgår av 27 § Skuldebrevslagen, se https://lagen.nu/1936:81#K3. Den nya innehavaren har därmed precis samma rättigheter gentemot gäldenären som den gamla innehavaren tidigare hade. En gäldenärs invändningar om att skuldebrevet exempelvis inte kommit till på ett riktigt sätt eller att betalning redan har erlagts är därför fortfarande giltiga trots att skuldebrevet bytt ägare. Gäldenärens rätt består och är därmed inte exstinktiv.

Vänliga hälsningar,

Ulrika LundgrenRådgivare