Preskription av fordran

Jag har en god vän som har en skuld ifrån 1989. Skulden fastställdes i september 1990. Han har fått förfrågningar om möjlighet att betala vid 3 tillfällen. Den senaste förfrågan från år 2000. Han skrev då och berättade om sin dåliga ekonomiska situation. Han har varit arbetslös sedan 1993. Nu har ärendet hamnat hos Kronofogden. Han skrev till Kronofogden att han anser att skulden är preskriberad. Fordran grundas på ett löpande skuldebrev. Min vän är pensionerad idag och har en mycket dålig pension. Vad kan man göra? Hur skall han agera. Det kommer aldrig finnas möjlighet att betala skulden.

Lawline svarar

Hej,

En konsumentfordran preskriberas efter tre år. Dock preskriberas aldrig löpande skuldebrev tidigare än tio år, 2 § 2 st. preskriptionslagen (PreskL).
Tyvärr preskriberas alltså din väns fordran tio år efter fordringens uppkomst om det inte sker ett preskriptionsavbrott 2 § 1 st. PreskL. Sker ett preskriptionsavbrott början en ny preskriptionstid på tio år att löpa, 6 § PreskL. Ett preskriptionsavbrott kan bland annat ske genom att din vän, gäldenären, erkänner fordringen gentemot borgenären, 5 § 1 p. PreskL. Det har alltså skett när han 2000 meddelade borgenären om sin ekonomiska situation. Fordran skulle då preskriberas 2010. Emellertid har ytterligare ett preskriptionsavbrott skett genom att borgenären vände sig till kronofogden, 5 § 3 st. PreskL.

I och med att fordringen inte är preskriberas har borgenären rätt att få betalt. Detta sker antingen genom utmätning eller konkurs om gäldenären är oförmögen att betala. För att kunna försättas i konkurs måste gäldenärens oförmåga att inte betala sina skulder inte vara tillfällig, 2 § konkurslagen (KonkL). En sådan ansökan kan såväl borgenären som gäldenären göra. När nu borgenären har gått till kronofogden kommer antagligen en utmätning att ske hos din vän för att han ska bli skuldfri. Från utmätningen kommer att undantas kläder, möbler, bostadsrätt, hyresrätt m.m. till ett skäligt värde. Därutöver undantas också föremål med övervägande personligt värde med vissa undantag. Detta kallas beneficium och återfinns i utsökningsbalken (UB) 5:1-4.

Preskriptionslagen hittar du https://lagen.nu/1981:130

Konkurslagen https://lagen.nu/1987:672

Utmätning regleras i utsökningsbalken som du finner https://lagen.nu/1981:774

Vänliga hälsningar

Alexandra AlmRådgivare