FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev15/11/2009

Löpande skuldebrev vid konsumentköp

Hej! Vad blir rättsföljden av att en näringsidkare utfärdar ett löpande skuldebrev till en konsument vid ett kreditköp av en konsumtionsvara?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!
Förbudet mot att utställa växlar eller löpande skuldebrev vid konsumentköp sanktioneras straffrättsligt och marknadsrättsligt. Det innebär att säljaren kan dömas till böter för utfärdandet och kan förbjudas att tillämpa villkor med löpande skuldebrev. Det finns dock ingen civilrättslig sanktion, konsumenten måste därför betala i den ordning som normalt gäller för löpande skuldebrev.

Detta regleras i konsumentkreditlagen 17 och 37 §§. Konsumentkreditlagen finner du https://lagen.nu/1992:830 .

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare