Tjänstledighet

Hej! Jag arbetar nu som barnskötare på en skola och är fast anställd och jobbat där i 2 år. Jag ska nu ta tjänstledigt för att prova ett annat yrke i ett annat land. Kommer det beviljas tro?

Lawline svarar

Hej,

Att få tjänstledigt för att prova på ett annat arbete är ingen lagstadgad rätt. Det är upp till din arbetsgivare att bevilja det eller att avslå en sådan ansökan. Prata med facket eller din arbetsgivare för att höra vad policyn på din arbetsplats är, och hur de har beslutat i den här typen av frågor tidigare.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare