Bodelning, sambo. Räknas hunden?

Hej. Jag och min f.d sambo köpte en dyr hund (16.000), det var för hennes pengar men vi hade gemensam ekonomi. Kan jag begära efter vi har flyttat isär om att sambo får lösa ut mej på halva summan? f.d vägrar ha delad vårdnad. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej
Nej, du kan nog inte kräva att hon löser ut dig på halva summan. Man kan visserligen kräva bodelning när ett samboförhållande upphör, men vad som ingår i det är samboegendom som består av gemensam bostad och bohag, detta enligt 8§ samt 3§ Sambolagen. Med bohag menas möbler, köksprodukter och andra produkter som är köpta av er två för gemensamt bruk. En hund räknas inte som bohag.
Att ni hade gemensam ekonomi spelar ingen roll då era pengar inte ingår i någon bodelning, utan det gäller bara vid äktenskap. även om ni haft gemensam ekonomi under förhållandet.
Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376
Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare