FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/12/2009

Hjälp att försörja sig

hej det geler min mamma hon fick upeholtilstond ok hon är 62 år gamal har pension från polen men den reker innte för at hon ska everleva på den. ok jag undrar vart vender man sig i sån sitoasion

Lawline svarar

Hej, Om din mamma inte kan försörja sig på något annat sätt, kan hon få socialt bistånd, det vill säga försörjningsstöd, av socialnämnden i kommunen. Detta gäller enligt Socialtjänstlagen 4 kapitlet, 1 §. Denna lag hittar du http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/20010453.htm. Kontakta socialtjänsten i kommunen där din mamma bor, så kan de ge dig mer information om hur din mamma kan få hjälp. Med vänlig hälsning,
Linn Ahlvik BörjessonRådgivare