FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/11/2009

Val av bolagstyp

hej!

funderar på att starta eget med en väninna. vi har tänkt oss Handelsbolag, oftast är det enklare för 2.

vi vill veta vad det finns för: för och nackdelar med Handelsbolag.

mvh

Lawline svarar

Hej!

Det finns tre huvudtyper av bolagsformer i Sverige. Dessa är enkla bolag, handelsbolag och Aktiebolag. Valet av bolagsform spelar stor roll då de olika formerna är anpassade för olika typer av bolag.

Vad först gäller de enkla bolagen så föreligger ett sådant då en samverkan inte är registrerad men bygger på ett avtal och har ett gemensamt syfte (som delägarna arbetar för med andra ord finns en aktivitetsplikt), 1 kap 3§ lag om handelsbolag och enkla bolag (BL) se https://lagen.nu/1980:1102. Med detta vill jag säga att det för handelsbolag krävs registrering enligt 1 kap 1§ BL.

Jag tänker här inte närmare gå in på de enkla bolagen eftersom ett enkelt bolag inte är rätts-subjekt (som inte kan äga egendom eller påta sig förpliktelser, 1:4 BL) antar jag att det inte är en sådan lösning ni har tänkt er.

Vad däremot gäller valet mellan ett handelsbolag eller ett aktiebolag är det främst storleken på bolaget som ska fälla den avgörande betydelsen för valet.

Detta beror först och främst på det personliga ansvaret som finns för handelsbolag men som inte finns för aktiebolag. Detta framgår av bestämmelsen i 2kap 20§ BL som säger att bolagsmännen i ett handelsbolag är solidariskt ansvariga för bolagets förpliktelser. Vilket i princip betyder att om handelsbolaget hamnar på obestånd kan borgenären/borgenärerna (de ni är skyldiga pengar) kräva vem av som denne önskar på pengarna. Vad gäller just era inbördes förhållanden råder enligt 2kap 1§ BL full avtalsfrihet inom lagens gränser (2kap 5§ BL går inte att avtala bort, BL är därmed dispositiv men gäller då inget annat avtalats). Detta betyder att ni inbördes kan reglera ansvarsfrågor mm. Det ska även här nämnas att det finns en ytterligare form av handelsbolag som heter kommanditbolag. Denna form går ut på att endast en av er är obegränsat ansvarig för bolagets förpliktelser (komplementär) medan den andre är ansvarig endast för tillskjutet belopp (kommanditdelägare), 1kap 2§ BL.

För aktiebolag gäller inte samma regler gällande det personliga ansvaret. I ett aktiebolag är du endast skyldig för det tillskjutna aktiekapitalet (startkapitalet) enligt 1 kap 3§ aktiebolagslagen (AB), se https://lagen.nu/2005:551. Detta leder till att akitebolagen är mycket mer lämpade vid större verksamheter. Märk dock att du kan komma att bli ansvarig mot borgenärer enligt 25 kap ABL (vid olovliga värdeöverföringar) samt att om du för att starta bolaget har tagit ett lån från banken kan behöva stå som borgenär för lånet hos banken (personligt ansvarig om ni inte har någon pant).

Verksamhetens storlek får även betydelse ur en annan synpunkt. För skulle det nu vara så att det är en liten verksamhet ni har tänkt er kan en faktor som talar för val av handelsbolag vara att är att det för de inte finns någon motsvarighet till minsta startkapital som det finns för aktiebolagen (handelsbolag är anpassade till mindre bolag). För startande av aktiekapital krävs nämligen en minsta insats på 100 000 :- enligt 1kap 5§ ABL. Något som dock bör poängteras är att dessa pengar eller egendom får användas i verksamheten vilket medför att om man ändå har tänkt tillföra viss egendom (till ett värde av 100 000:-) kan denna tas upp som aktiekapital i form av apportegendom enligt 2 kap 5§ st2 och 6§ ABL (efter godkännande av revisor, kravet är att egendomen ska kunna användas i verksamheten).

Som jag ovan försökt visa är det främst storleken på er tilltänkta verksamhet som är avgörande för vilken typ av bolag ni ska starta. Detta är inte helt lätt att bedöma själv så det jag råder er att göra är att kontakta bank eller annan revisionsbyrå för att där höra vad de tror kommer passa utifrån vad ni har tänkt er.

Med vänlig hälsning

Daniel Jessen-WinboRådgivare