Hälleri och skälig misstanke

jag äger en midnre sportbutik. För en tid sedan fick jag möjlighet att köpa ett parti T-shirts mycket billigt. Jag bestämde mig för snabbt och nu har jag börjat misstänka att det är stöldgods, beroende på det låga priset. Har försökt nå säljaren men telefonnumret på visitkortet går till en hundkennel.

Vågar jag sälja t-shirtsen?

Lawline svarar

Hej
Tillföljd av att hälleri är ett brott som kan ge upp till 2 års fängelse (se brottsbalken 8 kap 6§) och att du faktiskt misstänker att det kan vara stöldgods så bör du låta bli att sälja tröjorna.
Du som bedriver näringsverksamhet kan falla in under andra stycket i lagrummet. Enligt detta stycke behövs det inte uppsåt till hälleri utan räcker med att du har skälig misstanke om att tröjorna kan vara någon annans egendom för att du skall löpa risk att dömas för hälleri. Det finns även risk för att du skulle kunna uppfylla de strängare kraven för uppsåtligt hälleri.

Samantaget bör du inte sälja vidare innan du utrett var tröjorna kommer ifrån inte minst mot bakgrund utav dina egna redan klart formulerade misstankar.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare