Uppsägningstid

Hej på er! Har sagt upp mig själv från en arbetsplats utan kollektiv avtal. De hävdar att jag har en uppsägningstid på 4 månader då jag varit anställd i 8 år, men jag har för mig att det är 1 månad då man säger upp sig själv. Vad är riktigt???

Lawline svarar

Hej!

Detta regleras i 11§ LAS(lagen om anställningsskydd). Denna paragraf är semidispositiv och kan alltså åsidosättas av kollektivavtal. Men då det inte fanns något sådant på din arbetsplats så är det lagen som gäller. Du har rätt till en uppsägningstid på 5 månader om du varit anställd i över 8 år. Det är skyddsregler för dig som arbetstagare, men inte ett skydd för arbetsgivaren. Skyddet för arbetsgivaren är som du säger, 1 månad. Så de kan inte kräva en uppsägningstid på 5 månader av dig, utan bara 1 månad.
Vill du läsa mer själv så hittar du LAS https://lagen.nu/1982:80

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare