Preskription av fordran

För 5 år sedan hade jag byggarbetare hemma som renoverade. De skulle skicka faktura, vilket de gjort först nu, 5 år senare. Kan de kräva pengarna av mig såhär långt i efterhand?

Lawline svarar

Hej,

Enligt 2 § 2 st. Preskriptionslagen, se https://lagen.nu/1981:130, är preskriptionstiden för en fordran mot en konsument 3 år, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Preskriptionen kan dock avbrytas i enlighet med 5 § och en ny preskriptionstid kommer då löpa, se 6-7 §§.

I ditt fall verkar det som om du anställt byggarbetarna i egenskap av konsument och av din fråga framkommer att något preskriptionsavbrott ej har skett då de inte hört av sig förrän nu. Således har fordran blivit preskriberad och de kan inte kräva dig på några pengar.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare