FrågaARBETSRÄTTSjuk 28/11/2009

Avslutande av provanställning

kan man avsluta provanställning under pågående sjukskrivning

Lawline svarar

Hej

Av LAS 6 § 3 st. framgår att en provanställning kan avlutas i förtid, d.v.s. att om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång.

Av 6 § 2 st. stycket följer att även en arbetstagare som själv vill att provanställningen inte skall övergå i en tillsvidareanställning utan upphöra, antingen vid prövotidens utgång eller tidigare under provanställningstiden, skall lämna arbetsgivaren ett besked om detta i förväg. Om provanställningen på detta sätt avslutas på den provanställdes initiativ, finns det inga regler i anställningsskyddslagen om underrättelse i förväg eller om skyldighet att överlägga. Provanställningen kan alltså avbrytas enbart genom ett sådant besked som nu har sagts. Det finns inte i anställningsskyddslagen något krav på att beskedet skall vara skriftligt; den provanställde kan alltså gå hem med omedelbar verkan, bara han eller hon först säger ifrån på ett sätt som arbetsgivaren uppfattar som ett besked enligt 6 § 2 st. anställningsskyddslagen. Det kan dock finnas andra regler i kollektivavtal.

Källa: Norstedts Juridik, Zeteo (kommentaren på Internet)

Enligt LAS torde du alltså kunna avsluta anställningen med ett meddelande till arbetsgivaren. Du bör dock undersöka kollektivavtalet först.

Med vänlig hälsning

Sven LindblomRådgivare