FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/10/2009

Urkundsförfalskning

Hejsan! Jag har en fråga ang falsk underskrift. Min dotters pappa ville att jag skulle skriva under ett papper till skatteverket ang att min dotter skulle bli folkboförd hos honom.När jag vägrade skriva på så skrev han under med mitt namn.Kan jag anmäla honom? Och för vad i såfall?Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Det brott din dotters pappa har gjort sig skyldig till är urkundsförfalskning alternativt förvanskning av urkund, vilket du kan anmäla honom för. Urkundsförfalskning och förvanskning av urkund stadgas i 14 kap 1-2 §§ Brottsbalken, vilka du finner https://lagen.nu/1962:700#K14. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare