Åtala Förtal

En kollega till mig stoppar mina möjligheter till karriär genom att förtala mig inför chefen. Rena lögner och påhitt som jag inte känns vid. Hon förvränger situationer som varit till rena lögnerna. Hon har garanterat skadat min framtida karriär och förtroendet hos min chef.

Kan man driva detta vidare???

Lawline svarar

Hej!

Jodå det går att driva frågan. Förtal enl. 5 Kap 1 § Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K5P1 är något man kan straffas för.

Det som kan vara lite besvärligt är dock att förtal är ett s.k. målsägandebrott enl. 5 Kap 5 § Brottbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K5. Det innebär att det är du som kommer få åtala och driva målet och inte en åklagare, om det inte är så att särskilda skäl föreligger för att åklagare ska få sköta åtalet.

En annan sak är att du måste bevisa att hon förtalat dig för att vinna målet, kan du inte visa detta är det olämpligt att väcka ett åtal. I så fall kanske en vanlig muntlig konfrontation är att föredra.

Lycka till!

Mvh

Niklas KarlssonRådgivare