FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/10/2009

Fel i varan vid konsumentköp

Hej! Jag har köpt en Iphone för ca 2 månader sen och nu har den inre displayen sprucken, På det yttre glaset finns det inte en enda repa. Jag hade telefonen innanför min dunväst och vad jag minns så utsattes telefonen inte för något tryck alls under tiden ned låg där. Jag hade innan användandet läst instruktioner om hur man skulle använda telefonen och använt den precis så. Jag har reklamerat men de säger att garantin inte står för denna skada. Jag anser att det är oskäligt att ha som krav att man inte ens ska vara täckt av sin garanti genom att ha telefonen tryggt i jackan och inte utsätta den för något slags tryck, ett normalt bruk med andra ord. Vad tycker du jag ska göra? MVH

Lawline svarar

Hej! Jag antar att du har köpt en helt ny telefon från en näringsidkare (alltså en affär eller liknande; inte från en privatperson). Köpet omfattas i så fall av konsumentköplagen, KKL, som du hittar https://lagen.nu/1990:932; se 1 §. Som köpare har man, enligt lagen, rätt att göra vissa påföljder gällande om det föreligger fel i varan. Vad som menas med fel i varan framgår bl.a. av 16 § KKL. I 16 § 3 stycket 3 punkten står att varan ska anses felaktig om den ”avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta”. Vad som menas med denna formulering är bl.a. att en köpt vara ska hålla under så lång tid som rimligen kan förväntas av en vara av den typen och kvalitén. En mobiltelefon ska naturligtvis hålla i mer än två månader. Allt tyder sålunda på att varan måste anses felaktig. Dock är det naturligtvis så att om varan har gått sönder efter köpet pga. något som konsumenten/köparen har gjort så kan den inte anses felaktig (jfr 20 § 1 stycket). Från din beskrivning i frågan verkar det som om du har varit försiktig med mobiltelefonen och att felet inte på något sätt har berott på dig. Icke desto mindre kan säljaren hävda annat – de kan ju säga att du inte har varit tillräckligt försiktig med telefonen. Vem har i så fall rätt? Detta framgår av 20 a §. Enligt denna bestämmelsens första stycke ska alla fel som visar sig inom 6 månader från köpet anses ha funnits där från början – och alltså inte berott på vanvård från köparens sida. Detta gäller om inte säljaren kan bevisa något annat. I ditt fall måste alltså varan anses felaktig, om inte den som sålt telefonen kan bevisa att det var ditt fel att den gick sönder – något som verkar bli mycket svårt för säljaren. När det gäller garantin och vad den täcker och inte täcker är detta av ingen som helst betydelse i sammanhanget. Konsumentköplagen är tvingande, vilket betyder att även om säljaren och köparen har sinsemellan avtalat något annat, så ska lagen, och inte avtalet, gälla (3 § 1 stycket). Från vad du har skrivit verkar det alltså som om du har rätten på din sida. Enligt 26 § konsumentköplagen har du rätt att kräva avhjälpande (dvs. att säljaren reparerar den telefon du har köpt) eller omleverans (dvs. att du får en helt ny telefon av samma modell). Det är du själv som väljer om du vill att telefonen repareras eller ett en helt ny vara skickas till dig; säljaren får inte hävda att reparation måste provas först. Eftersom felet bevisligen är av väsentlig betydelse för dig – du kan ju inte använda telefonen i nuläget – har du också rätt att häva köpet enligt 29 §; hävning innebär att du lämnar tillbaka telefonen till säljaren mot att du får tillbaka dina pengar. Observera dock att säljaren i vissa lägen har rätt att istället reparera telefonen eller leverera en ny, se närmare 27 § 1 stycket. Vad du kan göra nu är för det första att ta kontakt med säljaren. Försök att få tillgång till någon högre uppsatt chef – butiksbiträden har av förklarliga skäl ofta begränsad kunskap i juridiska frågor. Utifrån vad jag har skrivit ovan kan du försöka förklara din ståndpunkt och få säljaren att inse att du ha rätt. Vägrar säljaren fortfarande att gå med på dina krav har du två möjligheter. För det första kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN (se närmare http://www.arn.se/). ARN kan utan avgift pröva tvister mellan konsumenter och företag; nämndens avgöranden är inte bindande på samma sätt som en domstols, men de flesta företag brukar rätta sig efter ARN:s beslut. Möjligheten att vända sig till ARN är för övrigt något som du med fördel kan nämna för säljaren när du diskuterar saken med dem – kanske kan det får dem att inse att du menar allvar. Den andra möjligheten är att vända sig till tingsrätten och stämma säljaren. Enklast i ditt fall är att stämma säljaren i den domsaga där du själv är bosatt enligt 10 kap. 8 a § rättegångsbalken (som du hittar https://lagen.nu/1942:740#K10). Vilken domsaga du tillhör kan du se http://www.domstol.se/templates/DV_ContactSearch____518.aspx. MVH
Dennis AndreevRådgivare