Preskription av revers

Enligt en revers ska min syster betala mej 100.000 kr \"ett halvår efter vår mors död\".

I juni 2010 har det gått tio år sen reversen undertecknades, måste jag för att preskription inte ska inträffa be den bank som hjälpte oss då att skriva om reversen, eller är det \"ett halvår efter vår mors död\" som gäller. Vår mor lever och har hälsan.... Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

En revers kallas också för skuldebrev och vad gäller preskriptionen för dessa hittar man svaret i preskriptionslagen (exempelvis https://lagen.nu/1981:130). I lagens 2§ anges huvudregeln att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten OM INTE något "preskriptionsavbrott" förekommer innan dess.

I 5§ preciseras sedan vad som skall räknas som ett preskriptionsavbrott. Det finns tre sätt:

1. Din syster utfäster sig att betala, betalar ränta eller erkänner skulden på annat synbart sätt

2. Din syster mottager ett skriftligt krav/påminnelse från dig

3. Du väcker talan mot din syster

Om du vill avbryta preskriptionen (och därmed enligt 6§ bryta den och påbörja en ny tioårsperiod) är det enklaste i ditt fall troligtvis att du skickar ett krav eller en påminnelse till din syster. Det kan vara värt att tänka på att bevisbördan för att ett avbrott har skett ligger på dig! Enklast tryggar du detta beviskrav genom ett rekommenderat brev eller liknande för att inga tvivel skall råda.

Vänligen

Joel DahlquistRådgivare