Utmätning av fastighet

Hej.... Min far vill ge mig en sommarfastighet i Norrland som gåva eller tidigt arv... saken är den att jag har lite skulder hos kronofogden som jag betar av sakta men säkert...

Kan fastigheten komma att utmätas?

Finns det något sätt att \"låsa\" fastigheten... som tillexempel en bil... jag kan äga en bil om den är belånad och har kreditlåsning...

värdet på fastigheten är inte mycket alls men. Den har funnits med mej sen 25 år och har ett affektionsvärde som är betydligt högre än fastigheten....

Vad kan vi göra?

Mvh

Lawline svarar

Enligt 5 kap. 5 § Utsökningsbalken, se https://lagen.nu/1981:774#K5, får en gåva med föreskrift om försäljningsförbud, inte utmätas. Vad angår överlåtelseförbud vid testamente och gåva är de princip giltiga. Överlåtelseförbud beträffande just fast egendom omfattar även förbud att pantsätta fastigheten, vilket följer av NJA 1993 s. 529.

Din pappa kan således ge fastigheten till dig med föreskrift om att den inte får säljas eller överlåtas.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare