FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/10/2009

Missbruk av ogiltigt pass straffbart

Hej! Kan jag bli dömd för missbruk av urkund om någon minderårig använt mitt OGILTIGA pass för att gå in på krogen?

Lawline svarar

Brottet missbruk av urkund (Brottsbalken 15 kapitlet 14 §) har denna inledande text: ”Missbrukar någon pass, betyg eller dylik för viss man utställd urkund genom att giva sig eller annan ut för honom eller utlämnar han urkunden att sålunda missbrukas” Det är alltså enligt ordalydelsen tillräckligt att passet är utställt till dig och endast om en brist i giltighet skulle göra att passet inte anses vara en urkund kan det vara straffritt. Begreppet urkund omfattar många olika slag av handlingar, däribland många handlingar med privat ursprung men med klart bevissyfte. Att passet har överskridit sin giltighetstid och därmed inte accepteras av myndigheter hindrar inte att det kan ha bevisverkan motsvarande andra privata urkunder. Sannolikheten för att det ogiltiga passet betraktas som urkund och att du kan straffas om du lånar ut detta är stor. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare