överlåtelse av fodran

Jag har också fått p-krav från Köpenhamn, där det inte var p-förbud, men jag inte hade p-skiva. Krav har nu efter nästan 3 månader från ett svenskt företag som på uppdrag driver in 800 kr och hotar med inkasso. Om jag inte betalar hotar de med danska Kronofogdemyndigheten. Kan de driva in kravet, som jag anser är vansinnigt efter en dag i Danmark!

Lawline svarar

Hej

Din fråga verkar bestå av två delar. Dels huruvida företaget kan kräva in skulden samt huruvida de kan skicka ärendet till danska kronofogdemyndigheten.

När det gäller överlåtande av fodringar som din skuld på 800 kr så är det något som är vanligt. Det händer ofta att företag med likviditetsproblem behöver sälja fodringar för att få fram pengar. jag har svårt att se några problem med detta så länge det är godkänt av företaget som din skuld frånbörjan var till.

om du inte betalar din skuld så kan det drivas in.

sammantaget så som jag förstår din fråga så är det tillåtet att sälja en fodring.

lycka till

med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare