FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/09/2009

Påföljder vid fel i varan

Köpte ett par ridstövlar stl 39 på tradera. betalade dem och hämtade dem på posten. när jag provar dem är de säkert 2 stl förstora. jag har alltid stl 39. jag mailade säljaren innan jag köpte dem och frågade vad måtte runt vaden var och det var 36cm. Jag mailade säljaren direkt och hävdade att stövlarna inte var storleksenliga och ville att hon tog tillbaks dem, och hon vägrade givetvis. jag mätte innermåttet i stöveln igår och det är 26cm vilket motsvarar en 40-41 enligt storlekstabeller. Mätte även vad måttet och det var 2cm större än hon uppgett. hur löser man detta? har jag rätt att få pengarna tillbaks? Räknas detta som doldt fel?

Lawline svarar

Hej! Från vad jag fröstår så köpte du stövlarna av en privatperson. Det innebär att det är köplagen (och inte konsumentköplagen) som ska tillämpas på köpet. Köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931. Säljaren har redan före köpet uppgett en viss egenskap hos varan – ett vadmått på 36 cm – och det måste alltså anses att ni har ingått ett avtal om köp av stövlar av just den storleken. Säljaren var alltså skyldig att leverera stövlar av korrekt storlek (17 § 1 stycket köplagen). Då han/hon tydligen inte har gjort det är varan felaktig (17 § sista stycket); felet beror dessutom inte på något som du har gjort. Du har alltså rätt att göra påföljder gällande enligt 30 §. Den påföljd som är intressant i ditt fall är förmodligen hävning. Jag antar, som sagt, att säljaren är en privatperson, alltså kan han/hon knappast vare sig avhjälpa felet (dvs. ”reparera” stövlarna så att de har rätt storlek) eller företa omleverans (dvs. skicka dig ett nytt par stövlar i korrekt storlek). Då varken avhjälpande eller omleverans kommer i fråga har du rätt till hävning enligt 37 §. Förutsättningarna för hävning anges i 39 §. Enligt den ska felet ha varit av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde ha insett detta. Att felet är av väsentlig betydelse för dig är ganska uppenbart – du kan ju överhuvudtaget inte använda stövlarna om de har fel storlek. Och det verkar som om säljaren borde ha insett detta – då du tog kontakt med honom/henne före köpet och specificerade att du ville ha stövlar med ett visst vadmått borde säljaren ha förstått att du inte ha någon användning för stövlar av annan storlek. Det verkar alltså som om du kan ha rätt till hävning. Du ska så snart som möjligt (jfr 39 § 2 stycket) kontakta säljaren och meddela honom/henne att du vill häva köpet, dvs. att du vill skicka tillbaka stövlarna (på säljarens bekostnad) mot att han/hon betalar tillbaka dina pengar. Går säljaren inte med på detta återstår domstolsvägen – du kan alltså stämma säljaren i den tingsrätt i vars domsaga han/hon bor (10 kap. 1 § rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740#K10; rätt domsaga kan du hitta http://www.domstol.se/templates/DV_ContactSearch____518.aspx). MVH
Dennis AndreevRådgivare