Uttalande i SMS, förolämpning?

Hej, jag har blivit kallad i flera sms \"farsistisk luder\" av en person som egentligen menade fascistisk luder. Hon kunde egentligen inte stava rätt. Jag har inte anmält henne. Jag skulle vilja veta om det är lönt att anmäla och om i så fall vad är det som händer med denna person. Jag har tittat på BrB 3:3 men vet inte om det är tillräckligt med bevis för att kalla det förolämpning.

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

För att det skall vara ett brott enligt 5:3 Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K5P3S1 krävs att uttalandet är kränkande för den person som det riktar sig till. Det innebär att om du har känt dig kränkt av SMS:en kan det vara fråga om förolämpning. Om det är tillräckligt allvarligt för att vara förolämpning är upp till en domstol att avgöra. Om personen som har förolämpat dig blir dömd i en rättegång är straffet böter.

Med vänlig hälsning

Carina PerssonRådgivare