FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/07/2006

Avbetalningsköp för konsumenter

Hej.Det är så här att jag har köpt en bil på avbetalning för 2 år sen och betalar än idag 7000 kr i månaden.Nu har jag inte råd längra att betala bilen och vet inte hur jag ska bli av med den.jag har 320.000 kvar att betala på bilen,och vad kan hända om jag struntar i att betala.tack så mycket.hej.

Lawline svarar

Hej. Jag avråder dig att bara strunta i att betala dina räkningar. Som konsument (d.v.s. att du inte använder bilen i din näringsverksamhet) finns lagar om avbetalningsköp i Konsumentkreditlagen (se http://lagen.nu/1992:830). Det kan vara så att det i avtalet finns en klausul som ger säljaren rätt att återta varan i fall du inte kan betala. I så fall görs en avräkning på vad du har betalat och bilens återstående värde. Om du fortfarande är skyldig säljaren pengar så har denne endast en rätt att kräva dig om du har vanvårdat produkten så att en betydande värdeminskning skett (se samma lag 28 § st. 3). Du kan även själv kontakta säljaren ock komma överrens om att återlämna bilen, men då kan ni avtala vilka uppgörelser ni vill i stort sett som blir bindande för dig. Om du bara vägrar att betala så ökar endast din skuld då avgifter för dröjsmål etc. läggs på de månatliga 7000 kr. Mitt råd är således att du kontaktar säljaren och berättar hur det ligger till. Mvh
Rådgivare