FrågaSKATTERÄTTÖvrigt03/09/2009

Beskattning vid avyttring av bostadsrätt

Kan min dotter slippa reavinstskatt vid försäljning av bostadsrätt där hon bor nu om jag ger bort den till henne som gåva? Vi bor i en liten stad och köpte lägenhet för 10 000 kr hos en missbrukare som misskötte den och vi själva totalrenoverade lägenheten och den har marknadsvärde nu på ca 35 000 kr. Min dotter är universitetsstuderande och har inga inkomster förutom studiemedel. Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Om du ger din dotter bostadsrätten som gåva är förvärvet skattefritt, se 8 kap 2 § Inkomstskattelagen. När din dotter senare säljer bostadsrätten kommer vinsten att beskattas på samma sätt som om du hade haft kvar bostaden, det vill säga att vinsten beräknas utifrån din anskaffningsutgift och dina övriga avdragsgilla utgifter, se 44 kap 21 § och 46 kap Inkomstskattelagen https://lagen.nu/1999:1229. Din dotter kan alltså inte slippa beskattning vid försäljning av bostaden.
Sofia GärtnerRådgivare