FrågaPROCESSRÄTTVittna27/12/2009

Räknas det som mened?

En vän har anmält sin sambo för grov kvinnofridskränkning. Då ett bråk inträffade hemma hos mig och min familj så ringde en polis och ville att jag skulle omma och berätta om den händelsen, och vad jag hade sett och hört. Händelsen inträffade för ett år sedan så jag hade svårt att komma i håg allting. När jag kom hem från polisen kom jag på saker som jag glömmt bort att säga. tex att hon ( min vän) senare berättat att hennes sambo tog strypgrepp på henne innan vi kom ut och upptäckte att dom bråkade och sen några mer saker Jag vet inte hur mycket betydelse dom har för utrdeningen´. .

Men kan jag ringa upp till polisen och berätta det här eller räknas det som mened, eller kommer min upplevelser av händelsen bli mindre trovärdiga om jag ringer och tilläger detta?

Lawline svarar

Hej!

Jag tycker absolut att du ska ringa polisen och berätta vad du har kommit på. Det kan inte bli fråga om mened. För mened krävs att man har uppsåt, dvs att man har för avsikt att ljuga eller undanhålla information. Mened finns i Brottsbalkens 15 kap. 1 §, se mer https://lagen.nu/1962:700.

Det är möjligt att dina uppgifter skulle ha framstått som mer trovärdiga om du kommit på de direkt, men låt polisen själva ta ställning till det. Det är inte helt ovanligt att man kommer på fler detaljer efter hand när det handlar om en händelse som hände för länge sedan.

Hoppas det var till din hjälp! Mvh

Frida HenkowRådgivare