FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2009

Mened

Är det mened om man som vittne kommer ihåg en detalj under rättegång men som man har glömt under polisförhör? Har absolut inte haft avsikt till att förändra något, sa bara det man kom ihåg!

Lawline svarar

Hej. Nej, det är inte mened. Om Du under vittnesmålet talar sanning efter bästa minnesbild så är det inte mened eftersom Du inte ljuger eller undanhåller sanningen, även om vittnesmålet inte helt stämmer överens med de uppgifter Du lämnade vid ett tidigare polisförhör. Vid vittnesmålet skall Du redogöra för vad Du kommer ihåg efter bästa förmåga och inte bry Dig om vad Du sa eller inte sa vid ett tidigare polisförhör. Om Du däremot undanhåller något eftersom Du inte kom ihåg det vid ett tidigare polisförhör, då är det mened. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare