Preskriptionstid för utebliven semesterersättning

Hej, Det verkar som min förra arbetsgivare har betalat ut för lite semesterersättning. Om min semesterersättning för 2006 inte stämmer kan jag kräva dom på dessa pengar idag eller har det gått för lång tid?

Lawline svarar

Hej,

Om det stämmer att din arbetsgivare betalat ut för lite ersättning har du en fordran på arbetsgivaren.

Fordringar preskriberas 10 år efter tillkomsten enligt 2 § preskriptionslagen. Du har med andra ord fortfarande möjlighet att kräva arbetsgivaren på betalning.

Med vänliga hälsningar

Kristina LjungströmRådgivare