FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2009

Målsägandens rätt till tystnad

Hej! För några månader sen gjorde jag & min syster en anmälan mot min sambo om olagahot! Han kom hem full & var mycket otrevlig & sa ungefär \"jag dödar alla som kommer ivägen för mig o min son\" Jag vet ju att han inte menade detta utan han hade helt enkelt en snefylla & vi tyckte d var bäst om han fick övernatta på polisstationen med tanke på att vi hade barn hemma! Nu så blir d tydligen rättegång men jag vill abslolut inte det! Hur kan man gå till väga för att han inte ska dömmas, kan man vägra delta & vad händer då? Tycker det är sjukt att vi som har det bra i största allmänhet ska sitta i en rättegång tillsammans.

Lawline svarar

Hej! Dessvärre är olaga hot ett brott som faller under allmänt åtal vilket innebär att åklagaren måste åtala för det. Huruvida han döms eller inte kan jag inte svara på däremot så kommer du som målsägande i detta fallet inte att vittna eftersom du är part i målet. Som målsägande så har du ingen plikt att säga något om det nu är du som är målsägande. Hoppas att detta är svar på dina frågor. Lycka till ! Med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare