FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/07/2006

Lagfart och värdering av fastighet

Jag har nyligen separerat från min sambo. Tillsammans äger vi ett småhus. Itället för att vi säljer huset nu vill min fd sambo bo kvar i avvaktan på att han hittar annat boende. Själv har jag redan ordnat annat boende.Han vill därför köpa ut mej. Tar vi dit en värderingsman har vi ju dock motstridiga intressen, han vill ha huset värderat så lågt som möjligt och jag så högt som möjligt. Om han sedan ändå säljer hela huset efter ett tag blir det inte då onödiga extrautgifter med lagfartsavgifter om han först köper halva huset av mig och sedan säljer hela huset till annan person? Hur gör vi på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej En värderingsman ska ej ta hänsyn till era intressen utan ge rättvis bedömning av vad han anser att huset är värt. Om han skulle ge ett felaktigt värderingsutlåtande kan han i grova fall till och med bli ansvarig för den skada det felaktiga värderingsutlåtande lett till. Om ni inte kan komma överens om vad huset är värt är det därför en bra idé att ta dit en värderingsman som kan ge en opartisk värdering. Ang avgifter för lagfartsansökan så bör detta inte ses som ett problem då det är köparen som söker lagfart och därmed även betalar för ansökan. För dig innebär försäljningen av huset till din före detta sambo således inga extrakostnader men för din före detta sambo blir det en avgift för en lagfartsansökan. Säljer han sedan huset blir det dock ingen extra kostnad. Lycka till!
Rådgivare