FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/07/2009

Fråga ang. ordningslagen

Hej! Jag har en fråga angående ordningslagen kapitel 3 paragraf 1. Där står följande: 1 § En offentlig plats inom detaljplanelagt område får inte utan tillstånd av polismyndigheten användas på ett sätt som inte stämmer överens med det ändamål som platsen har upplåtits för eller som inte är allmänt vedertaget. Tillstånd behövs dock inte, om platsen tas i anspråk endast tillfälligt och i obetydlig omfattning och utan att inkräkta på någon annans tillstånd. Vad innebär i det här fallet ”allmänt vedertaget”? Kan försäljning av glass på en strand anses ”allmänt vedertaget”, och således icke tillståndspliktigt? På sista raden står: ”... inkräkta på andras tillstånd.” Vad innebär den satsen? Uttrycker den ett förbud mot att konkurrera med redan etablerade verksamheter? Tack på förhand! Henrik Vinge Mohamed Keilani

Lawline svarar

Hej Enligt kommentaren till den paragraf ni frågar om så framgår det att tillstånd krävs för servering på offentlig plats. Vad avser termen "allmänt vedertaget" så rör det sig om sådant som följer av platsens ändamål. Försäljning av glass utgör ej en sådan verksamhet som följer av ändamålet med en strand. Vad avser termen "inkräkta på annans tillstånd" så avser den så som texten lyder att man ej får bedriv verksamhet utan tillastånd på en plats om annan har tillstånd för detta. Mvh
Erik OsmarkRådgivare