Utländska parkeringsböter, svaret avviker från tidigare

Samma fråga som jag ser tidigare finns från 2007, men jag undrar om det fortfarande stämmer, dvs att man inte behöver betala?

Behöver jag betala parkeringsbot som jag fått i Danmark?

Fanns ingen som helst skyltning om att p-skiva krävdes.

Lawline svarar

Hej!

Tidigare har felparkeringsavgifter och kontrollavgifter för olovlig parkering i princip inte nått över statsgränserna. Endast länder med policy att låsa fast eller frakta bort bilar har lyckats få betalt för sådana avgifter från utländska bilister. Utvecklingen har dock gått snabbt mot att parkeringsböter skickas över gränserna som vilka räkningar som helst. Idag är regleringen väldigt oklar och praxis varierar kraftigt mellan olik länder. Det som i princip säkert kan sägas är att de privata parkeringsböter som många länder har, i Sverige benämns de kontrollavgift för olovlig parkering, lätt skickas mellan länder med snarlika system. Det vill säga att om en motsvarighet till kontrollavgift i Norge kommer från ett större företag kommer den att krävas in i Sverige. Motsvarigheten till de offentliga parkeringsböterna, i Sverige kallat parkeringsanmärkning, krävs ofta inte utomlands.

Sammanfattningsvis kan sägas att svaret från 2007 inte kan användas som lösning på alla situationer idag.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare