FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/07/2009

Är det brottsligt att anmäla oskyldig för misshandel?

Hej! Min sons pappa har slagit sonen vid ett par tillfällen. Jag anmälde detta till socialförvaltningen och de valde då att polisanmäla. Sonens pappa gjorde då en motanmälan i vilken han uppger att jag slagit vår son. Detta förnekar sonen, däremot har han berättat i förhör om de tillfällen då pappan slagit honom. Det blir ingen utredning då det gäller pappans anmälan, då man antar att denna skett i syfte att hämnas. Är det inte ett brott i sig att anmäla någon för något de inte gjort?

Lawline svarar

Ja, du har rätt enligt 15 kapitlet § 7 i Brottsbalken som du finner https://lagen.nu/1962:700#K15, finns det finns ett brott som heter falsk tillvitelse pappan i frågan kan ha gjort sig skyldig till. Dock är det så att polisen kan lämna så kallad rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Det är antagligen det som har hänt i ditt fall. Du skriver själv i frågan att vad gäller pappans anmälan ” det blir ingen utredning då det gäller pappans anmälan, då man antar att denna skett i syfte att hämnas”. Med vänliga hälsning
Fredrik HanssonRådgivare