Samäganderättslagen

Jag äger en sommar fastighet tillsammans med min far och syster. Får jag dela min tredjedel och ge den till min fru utan de andras vetskap?

Om ägandet ej fungerar , kan jag tvinga dem att lösa ut mig eller att sälja hela fastigheten?

Lawline svarar

Hej,

Samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) är tillämplig på frågor angående samägande.

Av 2 § e contrario framkommer att en delägare får förfoga över sin andel i godset utan de andra delägarnas tillstånd. Du får alltså dela din andel av fastigheten med din fru utan din fars och systers vetskap.

Fungerar inte det gemensamma ägandet kan envar av delägarna ansöka om offentlig auktion å fastigheten i dess helhet enligt 6 §, såvida ni inte avtalat bort detta eller någon delägare kan visa synnerliga skäl för anstånd.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare