FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/06/2009

Hävning av köp

Hej, Jag har haft en dator inne på service två gånger. Första gången den var inne lagade de inte det egentliga felet utan de byta ut en helt annan komponent som var fungerande. Andra gången den var inne på service lagade de det ursprungliga felet men ett nytt har uppstod till följd av servicen. Har jag någon chans att häva köpet i detta läget? Mvh

Lawline svarar

Hej, Reglerna om köp som en privatperson gör av en näringsidkare finns i Konsumentköplagen, se http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm. Eftersom din dator inte fungerar som den ska, innehåller den fel enligt 16 §. Köparen har då rätt att kräva att säljaren på något sätt åtgärdar detta, enligt 22 §. Man måste då som köpare reklamera varan, enligt 23 §, vilket du redan har gjort när du lämnade in datorn första gången. Du har rätt till avhjälpande av felet eller en ny dator enligt 26 §. Enligt 27 § har säljaren rätt att innan någon annan åtgärd krävs försöka avhjälpa felet eller leverera en ny vara, vilket säljaren i ditt fall redan har fått möjlighet att göra. Om avhjälpande eller omleverans inte sker inom skälig tid får köparen rätt att häva köpet, enligt 28 §.Huvudregeln är att säljaren har två försök på sig att avhjälpa felet innan en annan åtgärd kan bli aktuell. Därför bör du nu ha rätt att häva köpet.Enligt 29 § måste ett fel även vara av väsentlig betydelse för köparen för att hävning av köpet ska vara tillåtet och för att avgöra om så är fallet görs en individuell bedöming av vilken betydelse felet har för just dig. Om det inte framstår som självklart, är det är du som måste kunna visa att felet är väsentligt för just dig. Mer information om sådana här ärenden hittar du hos konsumentverket, se http://www.konsumentverket.se/. Med vänlig hälsning,
Linn Ahlvik BörjessonRådgivare