Parkeringsböter efter sex minuter

Hej.

Stod i bromma plan och fick en p-bot när ja stod där i 23 minuter.

Jag kom dit vid 17.47 och lapplisan kom och tittade bilen 18.02 första gången, samt lappade den 18.08.

Har jag fått fel info att dom måste titta bilen i minst 15 minuter innan dom kan lappa den?

Skulle va trevligt med information på detta.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Vissa parkeringsbolag och vissa kommuner har som rutin att vänta ganska lång tid innan de utfärdar en kontrollavgift eller en parkeringsanmärkning. Det finns dock ingen reglering som tvingar dem att göra det.

Normala rutiner brukar vara att inte vänta alls vid överträdelser av förbud att stanna fordon eller obehörigt användande av parkeringsplats för rörelsehindrade. Vid överträdelse av andra regler brukar de vänta från fem minuter och uppåt.

Det är alltså inget fel i att du har fått en p-bot efter sex minuter.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare