FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/09/2009

Grovt bokföringsbrott

Hur långt straff kan jag få för grovt bokföringsbrott. Skattemyndigheterna menar att jag undanhållit ca 900 000 kr i moms och arbetsgivaravgifter mm. Jag är tidigare ostraffad

Lawline svarar

Hej! Straffskalan för grovt bokföringsbrott är fängelse i lägst sex månader och högst sex år, enligt BrB 11 kap. 5 §, se https://lagen.nu/1962:700. Straffvärdet brukar ligga på ungefär en tredjedel, självklart tittar man även på omständigheterna i det enskilda fallet, men mer än två år tror jag inte att du kommer få. Mvh
Frida HenkowRådgivare