Ofredande?

Om jag i brev till person SS avslöjar förolämpande och kränkande uttalanden som gjorts av SS arbetskamrater mot henne, med angivande av vem som sagt vad,

har jag då gjort mig skyldig till ofredande av SS?

Lawline svarar

Hej,

Enligt brottsbalken 4 kap. 7 § (se https://lagen.nu/1962:700) utgör det ofredande då någon handgripligen antastar eller genom annat hänsynslöst beteende annars ofredar annan. Det kan till exempel vara att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fönstertitta och även att mobba någon. Den som ofredar någon måste veta att det den gör är fel. Som exempel kan ges att det kan utgöra ofredande av sina grannar att störa dem genom att spela hög musik, om de har talat om att det är störande.

Att i ett brev till en person avslöja förolämpande och kränkande uttalanden som gjort av dennes arbetskamrater mot denne, med angivande av vem som har sagt vad, skulle således inte utgöra ofredande av denne.

Mvh

Sara HanssonRådgivare