FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess23/06/2009

Sekretess hos polisen

I vilken lag kan man läsa om polisens sekretess. Den verkar inte existera i mitt polisdistrikt!

Lawline svarar

Hej

Du kan läsa om sekretess i Sekretesslagen. För polisen finns bland annat regler i 7 kap 19-20§§, Detta är dock bara specialregler och de kan omfattas av fler regler i sektretesslagen, exempelvis 7 kap 1§, om sekretess för hälso och sjukvårdsuppgifter, 7 kap 18§ kan också beröra polisen.

Sen finns det även undantag från sekretessen, exempelvis 1 kap 5§ som säger att man får lämna ut uppgifter om det är nödvändigt.

Utan mer precis information om vad som du anser polisen inte bör få lämna ut för information är det svårt att ge precisa lagrum men jag hoppas att denna introduktion kan vara till någon hjälp.

Sekretesslagen hittar du https://lagen.nu/1980:100#K7

Med vänlig hälsning

Karin HellanderRådgivare