FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev07/06/2009

Betalningsföreläggande

Hej

Jag fick förfrågan att låna ut 5000kronor till en privatperson. Han sa att vi skulle skriva ett papper på det. Han skulle skriva ett datum när jag skulle senast ha pengarna samt betala 1000 kronor i ränta. Vi undertecknar båda två. Om han inte betalar, har jag några rättigheter tex kan jag gå till kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Eftersom ni ingått en skuldförbindelse genom avtal så har du rätt till fullgörelse av detta avtal. Om gäldenären (den person som har en skuld till dig) inte betalar enligt avtalet kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Om gäldenären inte har någon invändning mot betalningsföreläggandet resulterar det i ett utslag som kan ligga till grund för vidare handräckning, d.v.s. Kronofogdens arbete med att indriva skulden. Man kan inte ansöka om betalningsföreläggande om skulden inte är förfallen till betalning. Om gäldenären i ditt fall skulle protestera mot skuldförbindelsen har du ju ett skriftligt avtal som bevis. Du har alltså rätt att begära fullgörande av avtalet genom Kronofogden.

Med vänlig hälsning!

Emil JohanssonRådgivare