Bestridande av fabricerad skuld

Hej, Mina föräldrar har fått en faktura på 75.000 kr som har gått till Kronofogden. Denna faktura är bestriden, har uppkommit genom ett avtal som är förfalskat, urkundsförfalskat. Min ena förälders namnteckning står på avtalet, det är dock ej han som har skrivit under. Hur går vi tillväga för att överklaga detta? Skulden betalas nu denna vecka av en "snäll" släkting för att föräldrarna ej ska bli av med huset. Men personen/företaget som skickat fakturan är en riktig lurendrejare som måste sättas dit, har lurat ett flertal andra människor, som ej vågat annat än betala för att de inte ska bli av med sina hus. Hur är "tillvägagångssättet" i urkundsförfalskning, överklagan?

Lawline svarar

Hej!

"Lurendrejaren" har gjort sig skyldig till bedrägeri medelst urkundsförfalskning enligt 9 kap. 1 § och 14 kap. 1 § Brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700 . Kronofogden kan inte utfärda ett utslag då ni har bestridit det, men "lurendrejaren" har möjlighet att begära överlämning av målet till tingsrätten. Det verkar ju dock tveksamt att han/hon skulle vända sig till domstol för att få ut en av honom/henne fabricerad fordran. Om han/hon inte har hänfört ärendet till tingsrätt inom 30 dagar så avskrivs ärendet hos Kronofogden. Ni bör i vilket fall kontakta polisen så att en straffrättslig process kan inledas. Ni kan då som målsägande i den straffrättsliga processen begära de betalade pengarna i skadestånd. Polisen kontaktar åklagare som inleder den straffrättsliga processen i tingsrätt.

Med vänlig hälsning!

Emil JohanssonRådgivare