Anmäla eventuellt bedrägeri och urkundsförfalskning

hej!en beragari-man använder min adress och skickar från nin adress två paket till utlandet.Nu fick jag en brev från kronofågde att jag måste betala skuld för transport.hur mycket har jag möjlighet att vin det mål?Vad måste jag göra?Tack!

Lawline svarar

Hej,

Att använda någon annans namn och identitet, som den här mannen har gjort, kan vara urkundsförfalskning. Det är ett brott enligt Brottsbalken 14:1. Om mannen ifråga har lurat någon att skicka paketen utan betalning kan han också ha gjort sig skyldig till bedrägeri mot den personen och det är ett brott enligt Brottsbalken 9:1. Brottsbalken hittar du http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm.

Mannen kan bli dömd för brotten och du kan få skadestånd för de kostnader och problem han har orsakat dig. Det är dock väldigt svårt att svara på hur stora chanser du har att vinna det här målet, eftersom domstolen, om det blir en rättegång, kommer att bedöma vilka bevis som finns och hur starka de är. Det bästa är att du börjar med att göra en polisanmälan. Det kan du göra genom att ringa till polisen på 114 14 och du kan också läsa mer om hur man gör en polisanmälan på polisens hemsida, http://www.polisen.se/.

Med vänlig hälsning,

Linn Ahlvik BörjessonRådgivare