FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/06/2006

Överlåtelse av bostadsrätt

Hej, jag vill att min dotter ska få köpa 1/2 av en bostadsrätt. Min son äger idag den ena halvan, den andra halvan äger jag. Nu har styrelsen tagit sommarlov och kan inte behandla ärendet förrän till hösten, hon vill flytta in omgående, vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej! I bostadsrättslagen framgår att en upplåtelse av en lägenhet med bostadsrätt endast får ske till den som är medlem i bostadsrättsföreningen. Det som alltså hindar er dotter från att få flytta in direkt är att styrelsen måste ta beslut om hennes medlemsskap i föreningen. Det finns nog inte så mycket nu kan gör just åt den saken. Styrelsen hade ju som framgått inte tid att ta tag i ärendet ännu. Det framgår inte av frågan om lägenheten står tom eller om någon av de befintliga ägarna för tillfället bor där. Som bostadsrättsinnehavare och medlem i föreningen är det nämligen alltid tillåtet att ha inneboende, så länge det inte innebär skada eller men för föreningen. För att flytta in som inneboende (eller sambo, men det är ju inte aktuellt här) krävs alltså inget godkännande från styrelsen. Det krävs däremot om man vill hyra ut i andra hand. Det ni alltså skulle kunna göra för att hon ska kunna flytta in omgående är att kalla henne för inneboende hos någon av er som redan är medlemmar i föreningen. Hennes egna medlemsskap måste ni dessvärre vänta på tills styrelsen kan fatta beslut om det. Bostadsrättslagen hittar du http://lagen.nu/1991:614 Hör gärna av er om ni har fler funderingar. Mvh
Sara EdströmRådgivare